نجــوت من المـوت بأعجـوبـة - منتدى الأحساء

   


العودة   منتدى الأحساء > المنتديات الأدبية > منتدى الفنون الأدبية

منتدى الفنون الأدبية للقصة الواقعية والادبية والمقالة والخطابة والمذكرات اليومية

إضافة رد
 
أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 11-10-15, 09:52 AM   #1
ابن العقيدة
عضو فضي
 
الصورة الرمزية ابن العقيدة
 
تاريخ التسجيل: Jun 2008
المشاركات: 2,214
افتراضي نجــوت من المـوت بأعجـوبـة

نجــوت من المـوت بأعجـوبـة





لـك الحمد يـاربـى لا أصدق أنى مازلت على قيد الحياة لا أصدق أن الله كتب لى العمر

وجعلنى الآن أروى لكم قصتـى

فقصتى ليست بقصة ولكنهـا شئ غـريب

فلقد أعتدت أنا وأخواتى فى المسجد أن نلتقى كل يوم خميس فى بيتى بعد الفطور ونتعاهد دائمـا أن لاننسى بعض فى

الدعاء واليوم اتصلت بيـا الأخت التى تعطينى الدرس فهى تكبرنا جميـعـاً فنحن جميـعاً فى ثانوى وجامعة أما هى فأكبرنا فحدثتنى وقالت لى ان موعدنا مثل ماهو وسنأتى ونجلس عندك ساعة ثم نذهب ونخرج ففرحت كثيراً وأوصتنى بالدعاء وعند الفطـور دعوت لهم ولكن لآول مرة أتأخر هكذا فى الدعاء وأخذت أدعى لنفسى كثيراًبأن يرحمنى الله ويوفقنـى فى دراستى ويرضى عنى مع انى قد تعودت أن أعجل بالفطر ولكن اليوم لم أستطع

وبعد الفطور تجهـزت وانتظرتهم وبالفعـل قدموا وجلسنـا وقدمت لهم المشروبـات وأخذنا نطمئن على أحوال بعضفكـان المعظم لا يرجح فكرة النزول ولكننـا أصررنـا بشدة نظراً للملل الذى نتعرض له جراء الدراسة

وبالفعـل ذهبنـا وأشتـرينـا((آيس كريم )) من على البحـر وكنا بنستعد نعبر الطريق فجت واحدة مننـا تسرعت وعبرتقبلنـا فكله عايز يقلدهـا فجائت الاخت قائدتنا وقعدت تقول بالله عليكم محدش يعدى نعدى مع بعض بالله عليكم واخذت تدفعنا بيديهـا المهم الطريق واسع وعبارة عن حارتين من السيارات فاحنا عبرنا مع بعض حارة وتبقى حارة واحدة ثم سنصل الى الجزيرة التى توجد بالمنتصـف ونعبر الجهة الاخرى

فالمهم انى مبعرفش أعدى الشارع فماالبـال بالبحـر فدائمـاً مايقال لى انتى بتتعدى ببجنون لانى لا انظر الى بعدالسيارة عنى فافقط أعبر عندما أجد الطريق أمامى خـالىالمهم جينـا واقفين فى النصف وأقسم بالله العظيم انى كنت انا اللى حعدى والله العظيم جاتلى حاجة قالتلى اقفى معاهم

متعديش اقفى معاهم متعديش دلوقتى واقسم بربى انه كان مافى اى سيارة وخلاص حعدى

وبعدين تعثرت وجائتسيارة أجرة بسرعة رهيبة وانا اللى واقفة الاول وانا اللى اخده الخطوة للعبور وراحت شالت الاخت اللى جنبى على بعد مترين وراحت رميـاها بعد ملفت شوية فى الهواء ثم سقطت ولكن سبحان الله كان يداها مبسوطتانتحت رأسهـا ونظـراً لأن ملابسهـا كثيرة فخفف ذلك كثيرا

ًللحظة شعرت بسكووووووووووت وصمت رهيب يعم المكـان بأكمله

وكل السيارات توقفت ووجدت نفسى أصرخ بشدة وأجرى عليهـالااله الا الله طبعـا كان وقت صلاة العشـاء وكل الاخوة طلعـوا وساعدونــا وانتظرنا الاسعـاف حتى تأتى وكان الجميع يبكـى ولكنى لم أستطع ان ابدى اى تعبير فقد أكتفيت بالصمـت وقول قدر الله وماشاء فعل ان فى ذلك لعبرة لمن كان له قلب او ألقـى السمع وهو شهيد وأخذت أكرر وأكرر وأحاول تهدئة من حولـى فالكل يقول

((ياريتنا مانزلنا أنا قلبى كان حاسس ياريتنا مجينا أنا السبب ))

وذهبنـا إلى المستشفى ودخـلت حجرة الطوارئ وكانت هى قد سبقتنـا وكانت الحجرة مزدحمة فطلب منا الاطباء الخروج وخرجت ثم سمعت من يصـوت ودخلت ووجدت مريضة أخرى تصرخ ولاتستطيع التنفسوتصرخ ويوجد ألم شديد ببطنهـا وأخذ الطبيب ينهرهـا

ثم خرجت فوجدت الشبـان والله فاقدين وعيهم وعلى السرير المتحرك وبينقلوا من مكـــان لآخر وهم لا يشعرون بأدنى شئ والله شـــبـاب ماشيوخ

سبحــــــان الله الحمدلله ياجماعة هى خرجت دلوقتى وعندها كدمـات كتير فى رأسها ورجلهـا وايديها بس

ربنا يشفيهــــا

أمـــــــا أنـا فالمنظر لا يغيب عن عقلى منظرها وهو يأخذها فجآة ويرميها بعيداً لاول مرة أرى هذا المنظر مع حدقريب منى اول ماشفت المنظر دا قلت دى مـــــاتتاقسم بالله والله انا اللى كنت حعدى وحياة ربى جالى هاتف متعديش دلوقتى أقفى سبحـان

يآآآه كنت زمانى انا اللى مكـانهـا

ولكن صدقت يارسولى حينما قلت ان الدعاء يخفف القدر فلعل دعائى هذا كان سبب منعى وبجد لعله خير بجد اتعلمت حاااااجات كتير أوى حمدت ربنا كتير انى بصحـتى وحسيت اننا مهما حصلنا فى بجد ناس أصعب منا حالاً وبجد المستشفى كلها شباب مرضى الشباب هما اللى بيموتوا ودى من علامات القياامة

وبجد أكثر حاجة اتعلمتـهـا وجعلتنى أشعر بالبكـاء هو اننى شعرت بأن هذه الدنيا ممكن تروح فى ثانيةبس ياترى الثانية دى لما حتيجى حنكون مستعدين ولا لأ هل حنكون جاهزين نقابل ربنا او نعدى الصراط بسرعة

هل أعمـالنـا تكفى اننا ندخل الجنة مع الرسول

بجد لو كنت مـت لو مكنش أهلى راضين عنـى كان حيكون ايه موقفى

او لو ربنا كان غضبان عليـا

بجد لن أستطيع ان أكمـل لأنى لست مصدقة حتى الآن ولكن بجد

لاتغرنكم الدنيافمامتاعها الا متاع الغرور

وبجد لو انا معاكوا دلوقتى محدش عارف مين حيكون موجود كمان شوية


جزاكم الله خير



طريق التوبة
__________________
[align=center]
[align=center]
[blink]رجاء القراءة من خلال الرابط:[/blink]
[/align][/align]
ابن العقيدة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع تقييم هذا الموضوع
تقييم هذا الموضوع:

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 01:07 AM بتوقيت الأحساء


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd. Designed & TranZ By Almuhajir